Bijlagen

D. Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Bijlage D. Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Hiervoor is al per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ingegaan op de verschillen tussen de realisaties en de begrotingscijfers voor en na de wijziging. Bij dit totaaloverzicht wordt geen verdere aanvulling gegeven.
De volgende soorten overschrijdingen worden onderscheiden:

Type

Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel

1a

Overschrijding, gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten

1b

Overschrijding bij open einde (subsidie) regelingen

1c

Overschrijding door activiteiten als boetes, procedures en naheffingsaanslagen na het verantwoordingsjaar

1d

Overschrijding op investeringen met als gevolgen hogere kapitaallasten in jaren na investeren

Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel

2a

Overschrijding, niet passend binnen beleid, tegen beter weten in niet gemeld

2b

Overschrijding, passen binnen beleid, tegen beter weten in niet gemeld

2c

Overschrijding, gecompenseerd door niet direct gerelateerde extra inkomsten waarbij de raad nog geen besluit heeft genomen over die extra inkomsten

2d

Overschrijding door activiteiten als boetes, procedures en naheffingsaanslagen tijdens het verantwoordingsjaar

2e

Overschrijding op investeringen met als gevolg hogere kapitaallasten in het jaar van investeren

In onderstaand overzicht ziet u per programma de begrotingsafwijking en de daarbij gegeven verklaring.

Analyse begrotingsrechtmatigheid programma's

Bedragen in €

Programma

Conclusie: onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel

Onrechtmatig,
telt wel mee

Motivering van de conclusie

Lokale middelen

26.645

extra kosten DOWR belastingen

Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij de diverse programma's.

Analyse begrotingsrechtmatigheid
In de toelichting op de jaarstukken moet volgens het BBV een analyse worden gegeven van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de rekening. De verplichte analyse is ook te gebruiken voor een analyse op het gebied van de begrotingsrechtmatigheid. Hiervoor wordt dan ook verwezen.

Op grond van artikel 189, lid 3 gemeentewet zijn in principe alle begrotingsoverschrijdingen op de lasten (en daarmee overeenstemmende balansmutaties) onrechtmatig. Ten aanzien hiervan wordt het volgende vermeld:

  • De overschrijdingen van de lasten zijn beoordeeld op programmaniveau en daarbij zijn betrokken de bijbehorende baten van die programma's.
  • Bij de totale afweging van de relevantie van de begrotingsoverschrijdingen is het oordeel dat die overschrijdingen alle door middel van vaststelling door de raad van de jaarstukken 2022 zijn geautoriseerd.
  • Over het algemeen worden begrotingsoverschrijdingen die passen binnen de beleidskaders van de raad niet meegenomen in het accountantsoordeel.

Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten

Wij hebben de investeringskredieten en de uitputting hiervan beoordeeld. De investeringen hebben plaatsgevonden binnen de door de raad geautoriseerde kredieten en zijn daarmee rechtmatig tot stand gekomen. Voor meer informatie en details verwijzen we naar de bijlage van de over te brengen kredieten.

De volgende kredieten kennen een overschrijding (hoger dan € 50.000) en hierop geven wij een nadere toelichting op de rechtmatigheid van de bestedingen:

  • Krediet Verduurzaming gemeentelijke sportaccommodaties:

Het krediet is in 2022 overschreden met € 504.000, maar moet in samenhang worden gezien met de onderschrijding van het krediet Verduurzaming gemeentelijke gebouwen. Op 31-12-2022 resteert per saldo bijna € 80.000.

Bedragen * € 1.000

Begroting 2022 na wijziging

Realisatie 2022

Begrotingsafwijking 2022

Waarvan onrechtmatig

Programma

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

1

-10.081

13.652

3.572

-8.438

11.032

2.594

-1.643

2.620

977

2

-4.807

15.479

10.672

-4.737

15.334

10.597

-69

144

75

3

-11.553

22.939

11.386

-11.509

21.719

10.210

-44

1.220

1.177

4

-1.848

27.536

25.689

-1.888

26.797

24.909

41

739

780

5

-3.618

3.251

-366

-3.661

3.241

-420

43

10

54

6

-200

1.372

1.172

-183

975

792

-18

397

379

7

-850

7.235

6.385

-1.033

7.138

6.105

183

97

280

8

-468

3.581

3.112

-451

3.424

2.973

-17

157

139

9

-715

3.748

3.033

-1.716

3.453

1.737

1.001

295

1.296

OVZ

-6.128

-163

-6.291

-6.319

-730

-7.049

191

566

758

Totaal programma's

-40.267

98.630

58.362

-39.936

92.384

52.448

-331

6.245

5.914

0

0

0

Algemene dekkingsmiddelen

1. Lokale middelen, waarvan de besteding niet gebonden is

-9.388

417

-8.971

-9.373

444

-8.929

-15

-27

-42

2. Overhead

-1.032

13.030

11.998

-1.258

11.603

10.345

226

1.427

1.653

3. Vennootschapsbelasting

0

0

0

0

163

163

0

-163

-163

4. Algemene uitkeringen

-60.901

0

-60.901

-63.905

0

-63.905

3.004

0

3.004

5. Dividend

-297

0

-297

-435

0

-435

138

0

138

6. Saldo van de financieringsfunctie

-143

1.621

1.478

-107

1.607

1.500

-36

15

-21

7. Overige algemene dekkingsmiddelen

-1.026

945

-81

-1.414

80

-1.334

388

865

1.252

8. Onvoorzien

0

90

90

0

0

0

0

90

90

Totaal alg. dekkingsmid.

-72.786

16.103

-56.684

-76.491

13.896

-62.596

3.705

2.207

5.912

0

0

0

Gerealiseerd totaal saldo

-113.053

114.732

1.679

-116.427

106.280

-10.147

3.374

8.452

11.826

0

0

0

Bedragen * € 1.000

Begroting 2022 na wijziging

Realisatie 2022

Begrotingsafwijking 2022

Waarvan onrechtmatig

Mutaties aan reserves

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

1

-1.302

1.893

591

-1.770

2.913

1.143

468

-1.021

-552

2

-1.546

1.034

-512

-1.190

1.228

38

-356

-194

-551

3

-1.239

296

-943

-853

363

-490

-386

-67

-453

4

-621

1.426

805

-1.261

2.783

1.522

641

-1.357

-716

5

-331

100

-231

-298

100

-198

-34

0

-34

6

-264

0

-264

-174

2

-171

-90

-2

-92

7

-605

134

-471

-583

134

-449

-22

0

-22

8

-80

0

-80

-66

0

-66

-14

0

-14

9

-10

0

-10

-10

0

-10

0

0

0

OVZ

-1.440

876

-564

-2.243

1.255

-988

803

-379

424

Totaal mutaties reserves

-7.437

5.758

-1.679

-8.448

8.779

331

1.010

-3.020

-2.010

0

0

0

Gerealiseerd resultaat

-120.491

120.491

-124.875

115.059

-9.816

4.384

5.432

9.816

0

0

0

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2023 15:36:56 met de export van 06/26/2023 15:31:44