Bijlage D. Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
Hiervoor is al per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ingegaan op de verschillen tussen de realisaties en de begrotingscijfers voor en na de wijziging. Bij dit totaaloverzicht wordt geen verdere aanvulling gegeven.
De volgende soorten overschrijdingen worden onderscheiden:
Type | Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel |
---|---|
1a | Overschrijding, gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten |
1b | Overschrijding bij open einde (subsidie) regelingen |
1c | Overschrijding door activiteiten als boetes, procedures en naheffingsaanslagen na het verantwoordingsjaar |
1d | Overschrijding op investeringen met als gevolgen hogere kapitaallasten in jaren na investeren |
Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel | |
2a | Overschrijding, niet passend binnen beleid, tegen beter weten in niet gemeld |
2b | Overschrijding, passen binnen beleid, tegen beter weten in niet gemeld |
2c | Overschrijding, gecompenseerd door niet direct gerelateerde extra inkomsten waarbij de raad nog geen besluit heeft genomen over die extra inkomsten |
2d | Overschrijding door activiteiten als boetes, procedures en naheffingsaanslagen tijdens het verantwoordingsjaar |
2e | Overschrijding op investeringen met als gevolg hogere kapitaallasten in het jaar van investeren |
In onderstaand overzicht ziet u per programma de begrotingsafwijking en de daarbij gegeven verklaring.
Analyse begrotingsrechtmatigheid programma's | |||
Bedragen in € | |||
---|---|---|---|
Programma | Conclusie: onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig, | Motivering van de conclusie |
Lokale middelen | 26.645 | extra kosten DOWR belastingen |
Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij de diverse programma's.
Analyse begrotingsrechtmatigheid
In de toelichting op de jaarstukken moet volgens het BBV een analyse worden gegeven van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de rekening. De verplichte analyse is ook te gebruiken voor een analyse op het gebied van de begrotingsrechtmatigheid. Hiervoor wordt dan ook verwezen.
Op grond van artikel 189, lid 3 gemeentewet zijn in principe alle begrotingsoverschrijdingen op de lasten (en daarmee overeenstemmende balansmutaties) onrechtmatig. Ten aanzien hiervan wordt het volgende vermeld:
- De overschrijdingen van de lasten zijn beoordeeld op programmaniveau en daarbij zijn betrokken de bijbehorende baten van die programma's.
- Bij de totale afweging van de relevantie van de begrotingsoverschrijdingen is het oordeel dat die overschrijdingen alle door middel van vaststelling door de raad van de jaarstukken 2022 zijn geautoriseerd.
- Over het algemeen worden begrotingsoverschrijdingen die passen binnen de beleidskaders van de raad niet meegenomen in het accountantsoordeel.
Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten
Wij hebben de investeringskredieten en de uitputting hiervan beoordeeld. De investeringen hebben plaatsgevonden binnen de door de raad geautoriseerde kredieten en zijn daarmee rechtmatig tot stand gekomen. Voor meer informatie en details verwijzen we naar de bijlage van de over te brengen kredieten.
De volgende kredieten kennen een overschrijding (hoger dan € 50.000) en hierop geven wij een nadere toelichting op de rechtmatigheid van de bestedingen:
- Krediet Verduurzaming gemeentelijke sportaccommodaties:
Het krediet is in 2022 overschreden met € 504.000, maar moet in samenhang worden gezien met de onderschrijding van het krediet Verduurzaming gemeentelijke gebouwen. Op 31-12-2022 resteert per saldo bijna € 80.000.
Bedragen * € 1.000 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Begrotingsafwijking 2022 | Waarvan onrechtmatig | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
1 | -10.081 | 13.652 | 3.572 | -8.438 | 11.032 | 2.594 | -1.643 | 2.620 | 977 | |||
2 | -4.807 | 15.479 | 10.672 | -4.737 | 15.334 | 10.597 | -69 | 144 | 75 | |||
3 | -11.553 | 22.939 | 11.386 | -11.509 | 21.719 | 10.210 | -44 | 1.220 | 1.177 | |||
4 | -1.848 | 27.536 | 25.689 | -1.888 | 26.797 | 24.909 | 41 | 739 | 780 | |||
5 | -3.618 | 3.251 | -366 | -3.661 | 3.241 | -420 | 43 | 10 | 54 | |||
6 | -200 | 1.372 | 1.172 | -183 | 975 | 792 | -18 | 397 | 379 | |||
7 | -850 | 7.235 | 6.385 | -1.033 | 7.138 | 6.105 | 183 | 97 | 280 | |||
8 | -468 | 3.581 | 3.112 | -451 | 3.424 | 2.973 | -17 | 157 | 139 | |||
9 | -715 | 3.748 | 3.033 | -1.716 | 3.453 | 1.737 | 1.001 | 295 | 1.296 | |||
OVZ | -6.128 | -163 | -6.291 | -6.319 | -730 | -7.049 | 191 | 566 | 758 | |||
Totaal programma's | -40.267 | 98.630 | 58.362 | -39.936 | 92.384 | 52.448 | -331 | 6.245 | 5.914 | 0 | 0 | 0 |
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||||||
1. Lokale middelen, waarvan de besteding niet gebonden is | -9.388 | 417 | -8.971 | -9.373 | 444 | -8.929 | -15 | -27 | -42 | |||
2. Overhead | -1.032 | 13.030 | 11.998 | -1.258 | 11.603 | 10.345 | 226 | 1.427 | 1.653 | |||
3. Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 163 | 163 | 0 | -163 | -163 | |||
4. Algemene uitkeringen | -60.901 | 0 | -60.901 | -63.905 | 0 | -63.905 | 3.004 | 0 | 3.004 | |||
5. Dividend | -297 | 0 | -297 | -435 | 0 | -435 | 138 | 0 | 138 | |||
6. Saldo van de financieringsfunctie | -143 | 1.621 | 1.478 | -107 | 1.607 | 1.500 | -36 | 15 | -21 | |||
7. Overige algemene dekkingsmiddelen | -1.026 | 945 | -81 | -1.414 | 80 | -1.334 | 388 | 865 | 1.252 | |||
8. Onvoorzien | 0 | 90 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 90 | 90 | |||
Totaal alg. dekkingsmid. | -72.786 | 16.103 | -56.684 | -76.491 | 13.896 | -62.596 | 3.705 | 2.207 | 5.912 | 0 | 0 | 0 |
Gerealiseerd totaal saldo | -113.053 | 114.732 | 1.679 | -116.427 | 106.280 | -10.147 | 3.374 | 8.452 | 11.826 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen * € 1.000 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Begrotingsafwijking 2022 | Waarvan onrechtmatig | ||||||||
Mutaties aan reserves | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
1 | -1.302 | 1.893 | 591 | -1.770 | 2.913 | 1.143 | 468 | -1.021 | -552 | |||
2 | -1.546 | 1.034 | -512 | -1.190 | 1.228 | 38 | -356 | -194 | -551 | |||
3 | -1.239 | 296 | -943 | -853 | 363 | -490 | -386 | -67 | -453 | |||
4 | -621 | 1.426 | 805 | -1.261 | 2.783 | 1.522 | 641 | -1.357 | -716 | |||
5 | -331 | 100 | -231 | -298 | 100 | -198 | -34 | 0 | -34 | |||
6 | -264 | 0 | -264 | -174 | 2 | -171 | -90 | -2 | -92 | |||
7 | -605 | 134 | -471 | -583 | 134 | -449 | -22 | 0 | -22 | |||
8 | -80 | 0 | -80 | -66 | 0 | -66 | -14 | 0 | -14 | |||
9 | -10 | 0 | -10 | -10 | 0 | -10 | 0 | 0 | 0 | |||
OVZ | -1.440 | 876 | -564 | -2.243 | 1.255 | -988 | 803 | -379 | 424 | |||
Totaal mutaties reserves | -7.437 | 5.758 | -1.679 | -8.448 | 8.779 | 331 | 1.010 | -3.020 | -2.010 | 0 | 0 | 0 |
Gerealiseerd resultaat | -120.491 | 120.491 | -124.875 | 115.059 | -9.816 | 4.384 | 5.432 | 9.816 | 0 | 0 | 0 |