Paragrafen

Oekraïne

Oekraïne

3.11.1 Inleiding

Door de oorlog in Oekraïne zijn volgens de Europese Commissie in 2022 circa 4,8 miljoen vluchtelingen de grens overgegaan, waarvan er 85.210 in Nederland verblijven.
 Vluchtelingen uit Oekraïne vallen onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) en hebben recht op fatsoenlijk onderdak, levensonderhoud en medische zorg. Kinderen hebben daarnaast recht op onderwijs. Door de plotselinge en zeer hoge instroom van vluchtelingen uit Oekraïne en de al grote druk op het COA heeft het kabinet op 1 april 2022 het staatsnoodrecht geactiveerd. Onder het staatsnoodrecht kregen burgemeesters de wettelijke taak om zorg te dragen voor de opvang en verzorging van vluchtelingen uit Oekraïne.
Vanwege de omvang en impact van deze humanitaire crisis heeft het kabinet besloten om met ingang van 9 maart 2022 de nationale crisisstructuur te activeren, specifiek voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Binnen deze structuur wordt nauw samengewerkt met de veiligheidsregio’s, gemeenten en andere crisispartners. De opvang van vluchtelingen in de gemeente Raalte wordt in samenwerking met de 11 gemeenten binnen Veiligheidsregio IJsselland opgepakt.
In de gemeente Raalte worden vluchtelingen opgevangen in particuliere en gemeentelijke opvanglocaties. In de particuliere opvanglocatie verblijven de vluchtelingen veelal bij mensen in huis.   Gemeente Raalte heeft in 2022 drie gemeentelijke opvanglocaties ter beschikking gesteld, te weten: De Statenhorst in Heino, tiny houses in Ramele en bungalows op vakantiepark Sallandshoeve in Nieuw Heeten. Bij aanvang van de oorlog zijn vluchtelingen opgevangen in Summercamp Olst-Wijhe waarbij de gemeente Raalte ondersteuning heeft geboden.
Met inspanningen van vele vrijwilligers en (crisis)partners hebben we in 2022 275 Oekraïense vluchtelingen onderdak geboden. Van Nederlandse les, kleding, speelgoed tot het ter beschikking stellen van driewielers voor mensen met een beperking - het aanbod van inwoners was genereus.
De werkzaamheden om de opvang te realiseren, hebben impact gehad op de gehele ambtelijke organisatie. Bij burgerzaken hebben meer (en complexere) registraties plaatsgevonden, bij het klantportaal zijn vele (hulp)vragen binnengekomen, communicatie heeft per direct een website geopend voor mensen die hulp nodig hebben en hulp aanbieden. Vanuit het sociaal domein zijn er bankpassen geregeld voor de vluchtelingen om leefgeld te ontvangen, onderwijs en zorg is georganiseerd en in veel gevallen zijn volwassen vluchtelingen aan werk geholpen. Daarnaast is een projectorganisatie opgezet om opvanglocaties te organiseren en omwonenden te informeren.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2023 15:36:56 met de export van 06/26/2023 15:31:44