4.1.2.1 Overzicht van baten en lasten in vogelvlucht
Resultaat jaarrekening 2022 ten opzichte van begrotingsresultaat na zomernota | |||
Bedragen in € | - is voordeel | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | V/N | Bedrag | |
Begrotingsresultaat 2022 primitief | N | 1.778.068 | |
Resultaat zomernota 2022 | V | -3.869.550 | |
Begrotingsresultaat na zomernota 2022 | V | -2.091.482 | |
Resultaat jaarrekening 2022 | V | -9.816.338 | |
Opnieuw beschikbaar te stellen middelen in 2023 vanuit de 'algemene uitkering'(zie bijlage H1) | N | 2.146.180 | |
Opnieuw beschikbaar te stellen middelen in 2023 in verband met 'overlopende posten' van 2022 naar 2023 (zie bijlage H1) | N | 972.082 | |
'Netto' rekeningsaldo 2022 | V | -6.698.076 | |
Resultaat jaarrekening 2022 ten opzichte van begrotingsresultaat na zomernota | V | -4.606.594 |
Bovenstaand overzicht laat zien dat het resultaat van de jaarrekening ruim € 9,81 mln. positief bedraagt, dat wil zeggen het verschil tussen baten en lasten. Van dit resultaat wordt voorgesteld € 3,12 mln. over te hevelen naar 2023 (inclusief € 2,14 mln. Algemene uitkering), omdat de betreffende activiteiten niet (volledig) zijn afgerond in 2022 of worden doorgeschoven naar 2023. Het 'netto' rekeningsaldo komt hiermee op € 6,69 mln. voordelig. Dit is € 4,60 mln. positiever ten opzichte van het begrotingsresultaat dat na de zomernota 2022 werd verwacht.
Overzicht van baten en lasten in vogelvlucht | |||
---|---|---|---|
Bedragen in € | - is voordeel | ||
Omschrijving | Progr. | Specificatie | Bedrag |
Inkomsten: | |||
Meer inkomsten begraafplaatsen | 2 | -50.000 | |
Hogere dividenduitkering | Ovz.dek. | -100.000 | |
Coronamiddelen Rijk | Ovz.dek. | -90.000 | |
Hogere uitkering Oekraïne | Ovz.dek. | -1.560.000 | |
Hogere algemene uitkering | Ovz.dek. | -355.000 | |
Totaal inkomsten | -2.155.000 | ||
Uitgaven: | |||
Riolering btw-nadeel | 2 | 100.000 | |
Minder uitgaven kwijtscheldingsbeleid | 3 | -30.000 | |
Minder uitgaven zorg- en hulpverlening, CJG en volksgezondheid | 4 | -180.000 | |
Huisvuilinzameling btw-voordeel | 5 | -50.000 | |
Minder uitgaven openluchtrecreatie | 6 | -20.000 | |
Minder uitgaven stimuleringssubsidies | 7 | -20.000 | |
Minder uitgaven veiligheidsregio | 8 | -40.000 | |
Minder uitgaven handhaving en integrale veiligheid | 8 | -40.000 | |
Minder uitgaven accountantsdiensten | 9 | -60.000 | |
Meer uitgaven rechtsbescherming | 9 | 50.000 | |
Vrijval voorziening pensioenen wethouders | 9 | -980.000 | |
Renteresultaat | Ovz.dek. | -300.000 | |
Stelposten algemene dekkingsmiddelen | Ovz.dek. | -215.000 | |
Meer doorbelaste uren buiten exploitatie | Ovz.dek. | -560.000 | |
Resultaat loonsom boven plafond SPP | Ovz.dek. | -130.000 | |
Restant stelpost onvoorzien | Ovz.dek. | -90.000 | |
Vennootschapsbelasting | Ovz.dek. | 160.000 | |
Diverse verschillen | -46.594 | ||
Totaal uitgaven | -2.451.594 | ||
Saldo | -4.606.594 |
Meer inkomsten begraafplaatsen (voordeel € 50.000 )
In 2022 is voor het eerst gewerkt met 'nog te ontvangen bedragen' wegens oplegging in 2023 met betrekking tot 2022, waardoor er eenmalig dubbele ontvangsten zijn geboekt in 2022 van € 19.000. Het resterende voordeel is veroorzaakt door een hoger aantal verleningen, meer nieuwe graven en kortere perioden aan grafrechten dan waar in de prognose rekening mee was gehouden.
Hogere dividenduitkering (voordeel € 100.000)
Het grootste deel van dit voordeel wordt veroorzaakt door een veel hoger dividend van Wadinko, doordat Wadinko in de coronajaren geen dividend mocht uitkeren omdat ze NOW-subsidie ontvingen.
Coronamiddelen rijk (voordeel € 90.000)
Er zijn door het rijk extra middelen beschikbaar gesteld voor gemeentelijke schuldenbeleid en bijzondere bijstand. De uitgaven voor schuldhulpverlening en bijzondere bijstand zijn echter bekostigd vanuit de reguliere beschikbare budgetten. Hiermee is er een positief resultaat ontstaan van € 90.000.
Hogere uitkering Oekraïne (voordeel € 1.560.000)
In totaal ontvangen we circa € 4,3 mln. aan middelen van het rijk aan vergoeding voor kosten gemeentelijke en particuliere opvang en verstrekking van leefgeld. We hebben € 2,74 mln. uitgegeven. Dit betekent dat er een positief saldo is € 1,56 mln. Het positieve saldo is nog wel onder voorbehoud van de definitieve afrekening van het rijk. Er zijn een aantal redenen voor het positieve saldo, de belangrijkste zijn: Tijdelijke hogere normvergoeding van het rijk per gerealiseerde opvangplek, lagere werkelijke bezetting van opvangplekken, om niet verstrekken van tiny houses, relatief lage uitvoeringskosten door inzet eigen medewerkers en om niet verstrekken van externe locatiebeheerders.
Hogere algemene uitkering (voordeel € 355.000)
Er is in 2022 meer ruimte ontstaan onder het plafond BTW-compensatiefonds dan begroot. Dit komt doordat er minder is geïnvesteerd door gemeenten en daarmee minder aan compensabele btw wordt uitgekeerd aan gemeenten. Hierdoor wordt naar verwachting een bedrag van € 290.000 meer teruggestort in de algemene uitkering dan is begroot. Bij de meicirculaire 2023 volgt de definitieve afrekening BTW-compensatiefonds over 2022. Verder zijn er positieve bijstellingen van circa € 65.000 geweest op diverse maatstaven en op de uitkeringsfactor die ten grondslag liggen aan de hoogte van de algemene uitkering.
Riolering btw-nadeel (nadeel € 100.000)
Jaarlijks wordt begroot dat € 200.000 aan btw over de investeringen aan de voorziening riolering wordt toegerekend. Doordat in 2022 minder uit is gegeven aan grote projecten zoals de Zwolsestraat-Dorpsstraat in Heino en de vervanging van de drukriolering is ook minder btw ten laste van de voorziening gebracht, wat een negatief resultaat van € 100.000 voor het rekeningresultaat oplevert.
Minder uitgaven kwijtscheldingsbeleid (voordeel € 30.000)
Het aantal toegewezen aanslagen kwijtscheldingen is gedaald van 461 in 2021 naar 396 in 2022.
Minder uitgaven zorg- en hulpverlening, CJG en Volksgezondheid (voordeel € 180.000)
Op basis van de subsidievaststelling over 2021 is er in 2022 ruim € 73.000 teruggevorderd van de gesubsidieerde instellingen de Kern, Vluchtelingenwerk (zorg- en hulpverlening) en Geboortezorg Salland (CJG). Verder zijn voor CJG in 2022 minder algemene - en ICT-uitgaven gedaan dan begroot. Er is in 2022 geen bijdrage meer gevraagd voor de activiteiten in het kader van de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). Deze is in 2022 volledig door centrumgemeente Deventer gesubsidieerd. Daarnaast is er geen subsidie verstrekt om de collectieve preventie GGZ uit te voeren, omdat de doelgroep onvoldoende werd bereikt door de gesubsidieerde organisatie.
Huisvuilinzameling btw-voordeel (voordeel € 50.000)
De kosten voor de afvalverwijdering worden inclusief btw berekend. De werkelijke kosten zijn hoger dan begroot. Dit geeft een extra last van € 50.000 voor de afvalverwijdering en een voordeel voor de algemene dienst.
Minder uitgaven openlucht recreatie (voordeel € 20.000)
Voordeel is ontstaan doordat na corona een aantal toeristisch/recreatieve activiteiten en projecten, waar we een financiële bijdrage aan zouden leveren, in 2022 (nog) niet zijn opgestart of in aangepaste vorm zijn doorgegaan.
Minder uitgaven stimuleringssubsidies (voordeel € 20.000)
Er is qua bedrag minder aan stimuleringssubsidies uitgekeerd dan begroot. Dit heeft 2 redenen. Ten eerste zijn er in 2022 activiteiten door verenigingen gehouden die in 2020 niet zijn doorgegaan als gevolg van corona. De subsidie was echter al wel in 2020 verstrekt. Ten tweede bestond begin 2022 nog onzekerheid omtrent corona, waardoor verenigingen terughoudend waren om (grootschalige) activiteiten te organiseren.
Minder uitgaven veiligheidsregio (voordeel € 40.000)
Vanaf 2022 is het eigendom van de brandweerkazerne in Heeten overgedragen van de Veiligheidsregio naar de gemeente Raalte. De brandweerkazerne wordt sinds die tijd verhuurt aan de Veiligheidsregio, de huuropbrengst hiervoor was hoger dan geraamd, waardoor een voordeel ontstaat in deze jaarrekening. Daarnaast is in 2022 nog een deel van het voordeel van het jaarrekeningresultaat 202 uitgekeerd aan de gemeenten.
Minder uitgaven handhaving en integrale veiligheid (voordeel € 40.000)
In 2022 hebben we financieel gezien een voordeel. Dit is te verklaren door het uitstellen van o.a. inzet voor Veilig buitengebied en een aantal andere taken (i.v.m. corona en opvang vluchtelingen); minder uitgaven voor i-uitvoeringsplan i.v.m. mogelijk gebruik van een bestaand systeem en minder aanvragen waarderingssubsidies.
Minder uitgaven accountantsdiensten (voordeel € 60.000)
Het afgelopen jaar zijn geen accountantscontroles gedaan in verband met corona. Hiermee was wel rekening gehouden voor een bedrag van € 10.250. Werkzaamheden die in 2023 worden gedaan voor de VIC's en jaarrekening 2022 zijn niet meegenomen in de werkelijke lasten van 2022, maar komen ten laste van 2023. Dit is een nieuwe werkwijze die we hanteren waardoor een eenmalig voordeel ontstaat in de rekening 2022.
Meer uitgaven rechtsbescherming (nadeel € 50.000)
Het afgelopen jaar heeft de hoeveelheid ingediende bezwaren door WOZ bureaus opnieuw een enorme vlucht genomen. Dit betekent ook een grote toename in de toegekende proceskosten vergoeding. Daarnaast hebben we afgelopen jaar op verschillende casussen externe advisering ingezet. Het gaat dan onder meer om de boerenprotesten, woonwagen demonstraties, de hockeyvelden en de padelbaan.
Vrijval voorziening pensioenen wethouders (voordeel € 980.000)
De vrijval uit de voorziening pensioenen wethouders wordt voor meer dan de helft veroorzaakt door het vervallen van een tweetal aanspraken, het restant is ontstaan door de verhoging van de rekenrente van 0,528% naar 2,472%.
Renteresultaat (voordeel € 300.000)
Doordat we minder externe financieringsmiddelen hebben aangetrokken als gevolg van uitgestelde investeringen, grondverkopen en hogere voorschotten rijksuitkeringen dan geraamd is per saldo een positief renteresultaat ontstaan van € 300.000.
Stelpost algemene dekkingsmiddelen (voordeel € 215.000)
De beschikbare stelpost van prijsstijgingen 2022 (inclusief middelen voor verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen) is niet volledig besteed. Van de stelpost van € 578.000 is € 412.000 besteed. Per saldo een voordelig saldo van € 166.000. Daarnaast zijn een aantal posten die vanuit de algemene uitkering beschikbaar zijn gesteld niet besteed. Het betreft een stelpost van in totaal € 49.000 voor onder andere de invoering van de donorwet, de invoering van de wet GGZ en uitvoering breed offensief. De kosten zijn binnen reguliere budgetten bekostigd. Hierdoor is een positief saldo van € 215.000 ontstaan.
Meer doorbelaste uren buiten exploitatie (voordeel € 560.000)
Doordat meer interne uren doorbelast konden worden naar grondexploitatie, investeringsprojecten en de opvang van Oekraïners is er een voordeel voor de organisatie ontstaan.
Resultaat loonsom boven plafond SPP (voordeel € 130.000)
Het resultaat op de loonsom in 2022 is € 368.700. Hiervan is € 190.000 toegevoegd aan de voorziening arbeidskosten gerelateerde verplichtingen. Er resteert dan een saldo van € 178.700 wat toegevoegd kan worden aan de reserve SPP. Hiermee komt het saldo reserve SPP uit op € 1.078.700. Dit is boven het door uw raad vastgestelde plafond van € 800.000. Tegelijkertijd is er een noodzakelijke doorontwikkeling bij domein publiek nodig in 2023/2024. Voor deze doorontwikkeling wordt voorgesteld het surplus op de loonsom 2022 van domein publiek van € 147.200 hiervoor beschikbaar te houden. Daarom wordt voorgesteld het plafond van de reserve SPP eenmalig te verhogen naar € 950.000. Het restant boven dit eenmalige plafond is een voordelig resultaat van afgerond € 130.000 dat terugvloeit naar de algemene middelen.
Restant stelpost onvoorzien (voordeel € 90.000)
Bij de begroting wordt jaarlijks een bedrag onvoorzien eenmalig € 50.000 en onvoorzien structureel € 50.000 opgenomen. De begrote post onvoorzien structureel is in 2022 af geraamd met € 10.000. In 2022 zijn de budgetten onvoorzien, zowel structureel als incidenteel niet aangesproken. Per saldo resteert hierop een voordeel van € 90.000.
Vennootschapsbelasting (nadeel € 160.000)
Bij het afsluiten van de jaarrekening was het nog niet mogelijk de vennootschapsbelasting te berekenen. Derhalve is een schatting gemaakt op basis van het resultaat van het grondbedrijf (€ 1,7 mln.) en het geldende tarief. Hiernaast is ook rekening gehouden met een te verwachten VPB-voordeel over 2021.
Recapitulatiestaat | ||||
Bedragen in € | ||||
Prog | Omschrijving programma | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|
1 | Ruimt. ontwikkeling, woon-& werkomgeving | 3.571.520 | 2.594.035 | 977.485 |
2 | Integraal beheer openbare ruimte | 10.671.949 | 10.597.229 | 74.720 |
3 | Onderwijs, werk en inkomen | 11.386.281 | 10.209.749 | 1.176.532 |
4 | Maatschappelijke onderst. en jeugdhulp | 25.688.682 | 24.909.121 | 779.561 |
5 | Duurzaamh., klimaatadap. en energietrans | -366.382 | -419.937 | 53.555 |
6 | Economie | 1.171.516 | 792.067 | 379.449 |
7 | Sport, cult. & maatschappelijk vastgoed | 6.384.901 | 6.104.822 | 280.079 |
8 | Openbare orde en veiligheid | 3.112.362 | 2.972.914 | 139.448 |
9 | Bestuur en dienstverlening | 3.032.644 | 1.737.044 | 1.295.600 |
Algemene dekkingsmiddelen | -62.974.519 | -69.644.259 | 6.669.740 | |
Mutaties in reserves | -3.770.436 | 330.880 | -4.101.316 | |
Saldo begroting en jaarrekening | -2.091.482 | -9.816.337 | 7.724.855 | |
Begrotings-/rekeningsresultaat 2022 | 2.091.482 | 9.816.338 | 7.724.856 | |
Totaal (afrondingsverschil) |