3.7.3 Verbonden partijen
1. Gemeenschappelijke regelingen
Verbonden partij | Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland Zwolle | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp | ||||||
Bestuurlijk belang | Het gaat om een Gemeenschappelijke Regeling (GR) en het betreft een bedrijfsvoeringsorganisatie. Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen. Het dagelijks bestuur bestaat uit dezelfde personen. | ||||||
Financieel belang | De begrote apparaatskosten zijn € 97.052 en deze zijn uitbetaald aan het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | |||
Vreemd vermogen | 2.064.733 | 558.898 | 0 | ||||
Fin. resultaat | 0 | 0 | 0 | ||||
Ontwikkelingen | In 2022 heeft de aanbesteding van de specialistische jeugdhulp plaatsgevonden, nadat deze in 2021 was stopgezet na bezwaren van aanbieders op de tarieven en voorwaarden. Per 1 januari 2023 zijn de nieuwe overeenkomsten ingegaan. De gemeente Hardenberg heeft niet meegedaan aan het onderdeel ambulante ondersteuning van de aanbesteding, zij hebben ervoor gekozen dit zelf aan te besteden. Met een aantal systeemaanbieders is er een Transformatieconvenant afgesloten om gezamenlijk te werken aan de transformatie op ambulantiseren en kleinschalig gezinsgericht wonen. In 'de dagen van de samenwerking' hebben gemeenten en het RSJ gezamenlijk gesproken over de samenwerking en hoe deze aangepast moet worden op de huidige ontwikkelingen in de specialistische jeugdhulp. Hieraan wordt een vervolg gegeven in 2023. | ||||||
Risico's verbonden partij | In het totaal aan apparaatskosten voor de uitvoeringsorganisatie 2022 is gerapporteerd dat de werkelijke apparaatskosten naar verwachting binnen begroting blijven. De werkelijke afrekening 2022 volgt na vaststelling van de jaarrekening 2022 van het RSJ. | ||||||
Risico's gemeente | We schatten het risico op extra uitgaven van de uitvoeringsorganisatie op 10% van de exploitatie. Gebaseerd op ons gemeentelijk aandeel zou dat voor 2022 € 9.705 zijn. Bij een lage waarschijnlijkheid dat de GR uit elkaar valt, bedraagt het risicobedrag gezien de korte looptijd en gerelateerd aan ons gemeentelijk aandeel van € 2.426 eenmalig (25% van € 9.705). De risico's voor de gemeenten op ons uitvoeringsbudget jeugdzorg worden benoemd bij de paragraaf weerstandvermogen en risicobeheersing en paragraaf Sociaal domein in combinatie met overige decentralisaties in het sociaal domein. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | Er is geregeld overleg op ambtelijk- management- en bestuurlijk niveau. Daarnaast is er sprake van inhoudelijke monitoring. Daarover zijn afspraken gemaakt in de dienstverleningsovereenkomst. De gemeente Raalte werkt lokaal aan de transformatie van de jeugdhulp door het faciliteren van een sterk CJG die voorliggende ondersteuning biedt en casusregie uitvoert. | ||||||
Verbonden partij | GGD IJsselland Zwolle | ||||||
Programma | 4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp | ||||||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Iedere gemeente heeft 1 stem. | ||||||
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage 2022 aan GGD is begroot op € 1.316.000. De werkelijke bijdrage 2022 is € 1.362.000. De hogere bijdrage is een gevolg van de extra taken als gevolg van gezondheidszorg Oekraïners en een uitbreiding van het rijksvaccinatieprogramma. We hebben hier ook extra rijksmiddelen voor ontvangen. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 2.546.000 | 0 | 2.500.000 | |||
Vreemd vermogen | 18.302.000 | 0 | 7.374.000 | ||||
Fin. resultaat | V | 368.000 | 0 | 0 | |||
Ontwikkelingen | Het jaar 2022 stond voor de GGD in het teken van de Coronacrisis en de opvang en zorg aan ontheemden uit Oekraïne. De GGD is actief in het beheersen en bestrijden van COVID-19 in de regio, door het uitvoeren van bron-en contactonderzoek, het afnemen van Coronatesten en het uitvoeren van de vaccinnaties. Vanuit het team Infectieziektebestrijding heeft de GGD een rol in het opvangen van ontheemden uit Oekraïne. Daarnaast maken ontheemden uit Oekraïne ook gebruik van de diensten die Jeugdgezondheidszorg biedt. Vanwege de verspreiding van het Monkeypoxvirus heeft de GGD in 2022 de opdracht gekregen om deze uitbraak te bestrijden. | ||||||
Risico's verbonden partij | De GGD brengt jaarlijks de weerstandscapaciteit afgezet tegen de risico's die de organisatie loopt in beeld. Op basis van de begroting 2022 is de beschikbare weerstandscapaciteit € 635.000 en risicoprofiel € 555.000, waarbij het weerstandsvermogen als voldoende is aangemerkt. | ||||||
Risico's gemeente | We schatten het gemeentelijke risico laag in, vanwege het actief gevoerde risicobeleid bij de GGD. Het gemeentelijke risico is € 34.050 op basis van 10% van de gemeentelijke bijdrage over 2022 van € 1.362.000 met een lagere waarschijnlijkheid van 25%. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie. | ||||||
Verbonden partij | Veiligheidsregio IJsselland Zwolle | ||||||
Programma | 8. Openbare orde en veiligheid | ||||||
Bestuurlijk belang | Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit de burgemeesters van elf deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem. | ||||||
Financieel belang | De jaarlijkse bijdrage voor de gemeente Raalte was in 2022 begroot op 2.464.862 euro. Het positieve resultaat van 166.860 euro uit 2021 is terugbetaald in 2022. Dit is verwerkt in de zomernota 2022. Hierdoor is de begroting verlaagd naar 2.298.002 euro. Tevens is er nog een restant vanuit de jaarrekening 2020 terugbetaald, welke in 2021 niet benut is. Hierdoor is er meer terugbetaald aan de gemeenten dan in eerste instantie was voorzien. De totale bijdrage aan de Veiligheidsregio bedroeg hierdoor € 2.279.401. Dit resulteert in een klein voordeel van € 18.601 bij de jaarrekening, wat veroorzaakt wordt door het restant uit de jaarrekening 2020. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 8.957.762 | 5.378.505 | 5.109.991 | |||
Vreemd vermogen | 34.691.806 | 27.499.631 | 33.790.000 | ||||
Fin. resultaat | V | 3.070.558 | N | -3.475 | 0 | ||
Ontwikkelingen | Financieel: Overeenkomstig besluiten van het algemeen bestuur is in de gemeentelijke bijdrage van 2022 al een incidentele korting van € 516.000 verwerkt. Daarnaast zijn de jaarrekeningresultaten uit 2020 en 2021 terugbetaald, de gemeentelijke bijdrage kwam hiermee op € 2.279.401. Het verwacht resultaat over 2022 wordt op basis van de eerste acht maanden geprognosticeerd op een positief saldo van € 376.400. Volgens de vastgestelde verdeelsleutel betekent dit voor de gemeente Raalte een teruggave van € 25.031. Bij vaststelling van de Jaarrekening 2022 wordt het saldo definitief vastgesteld. | ||||||
Risico's verbonden partij | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico's van de organisatie in kaart te brengen. De risico's met de meeste invloed op de weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek en transitie meldkamer. Op basis van alle risico's moet het weerstandsvermogen met een zekerheidspercentage van 85%, € 1,18 mln. bedragen. Het weerstandsvermogen is bij de begroting 2021 (meest actuele situatie) ingeschat € 1 mln. Dit betekent dat de Veiligheidsregio bij een dergelijk weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te houden. | ||||||
Risico's gemeente | Gelet op de beschreven risico's binnen de Veiligheidsregio en de mogelijke financiële gevolgen van de verdeelmethodiek handhaven we het risico op 10% van de bijdrage van € 2.464.862 in 2022. Dat is een bedrag van € 246.486, met een gemiddelde waarschijnlijkheid van 50% resulteert in een risicobedrag van € 123.243. We handhaven het percentage van 50%, aangezien we de weerstandscapaciteit met € 1 mln. gelijk is gebleven. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | We vinden een goede verstandhouding en nauwe contacten tussen de Veiligheidsregio en gemeente van groot belang. Daarom is er contact op verschillende niveaus via ambtelijk (financieel/inhoudelijk) overleg en bestuurlijk overleg. Beiden onderschrijven het belang van versterking van de lokale verbinding. We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken daarmee geborgd in de organisatie. | ||||||
Verbonden partij | Omgevingsdienst IJsselland Zwolle (Provincie Overijssel en elf Overijsselse gemeenten binnen IJsselland) | ||||||
Programma | 1. Ruimtelijke ontwikkeling, woon- en werkomgeving | ||||||
Bestuurlijk belang | Het uitvoeren van de taken vergunning, toezicht en handhaving op het gebied van milieu. De portefeuillehouder belast met de fysieke leefomgeving heeft namens de gemeente zitting in het Algemeen Bestuur. | ||||||
Financieel belang | De gemeente draagt bij aan de gemeenschappelijke regeling. Dit zijn zowel de loonkosten voor het primaire proces, maar ook de kosten voor de overhead. De lasten voor de gemeente Raalte zijn voor 2022 € 986.458. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 316.000 | 0 | 316.000 | |||
Vreemd vermogen | 3.075.649 | 0 | 3.374.885 | ||||
Fin. resultaat | 0 | 0 | 0 | ||||
Ontwikkelingen | In 2022 is op basis van het programma 'Samen Toekomstbestendig' gewerkt aan een nieuwe opzet voor de begroting 2023. Vanaf 2023 wordt de individuele bijdrage gebaseerd op het aantal uren dat per deelnemer naar verwachting zal worden afgenomen. Voor de gemeente Raalte is hierin de extra ureninzet opgenomen die wij jaarlijks afnemen. | ||||||
Risico's verbonden partij | Het weerstandsvermogen is op het gewenste niveau (€ 316.000). De Omgevingsdienst heeft geen budget onvoorzien in de begroting opgenomen waardoor bij tegenvallers een beroep gedaan moet worden op de algemene reserve. | ||||||
Risico's gemeente | Het risico kan worden vastgesteld op 10% met een gemiddelde waarschijnlijkheid van 25% dat het risico zich voor doet. Omgerekend betekent dit een bedrag van € 986.458 x 10% x 25% = € 24.661 | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | De beoordeling van de jaarstukken is geborgd in de organisatie en er is overleg met de wethouder. |
2. Verenigingen, stichtingen en overige
Verbonden partij | Vereniging Dimpact Enschede | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht op basis van het lidmaatschap, gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. Jaarlijks is er een algemene ledenvergadering. | ||||||
Financieel belang | De algemene contributie bedraagt € 6.000 per gemeente. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Begr. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 2.335.079 | 1.840.394 | 1.339.109 | |||
Vreemd vermogen | 3.218.590 | 0 | 0 | ||||
Fin. resultaat | V | 15.000 | V | 9.898 | N | 135.618 | |
Ontwikkelingen | De vereniging Dimpact ondersteunt gemeenten bij de best mogelijke koppeling tussen (digitale) dienstverlening en optimale bedrijfsvoering. Dimpact levert (ICT)diensten aan het samenwerkingsverband DOWR-I. De kosten voor verplichte afname van het basispakket beheer en ondersteuning, hosting, nieuwe ontwikkelingen e.d. vallen binnen het onderdeel DOWR. | ||||||
Risico's verbonden partij | Bij de afweging wel of geen lid te worden van deze vereniging zijn verschillende risico's onderkend zoals discontinuïteit en onvoldoende kwaliteit, maar daar staan verschillende beheersingsmaatregelen tegenover. Dimpact is financieel gezond. Door de groei van het aantal producten en leden (gemeenten) zal de bedrijfsvoeringsreserve de komende jaren groeien. Daarnaast dient er een buffer in de algemene reserves te worden gecreëerd waarmee toekomstige aanbestedingen kunnen worden gefinancierd. | ||||||
Risico's gemeente | Mogelijk risico schatten we in op 10% van het lidmaatschap van Dimpact (€ 6.000), is € 600. We gaan uit van een waarschijnlijkheid van 25%. Dit resulteert in een risico van € 150. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | Deelname aan overleggen met andere Dimpact-leden op strategisch, tactisch en operationeel niveau en volgens de verbinding met de gemeente Raalte en DOWR-I. |
3. Coöperaties of vennootschappen
Verbonden partij | Rova NV Zwolle | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 5. Duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietrans. | ||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 6,3%. | ||||||
Financieel belang | Raalte bezit 534 aandelen A tegen nominaal € 113,45. Totaal is | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2020 | Rek. 2021 | Begr. 2022 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 35.100.000 | 37.420.000 | 38.966.000 | |||
Vreemd vermogen | 44.700.000 | 47.010.000 | 53.382.000 | ||||
Fin. resultaat | V | 5.100.000 | V | 5.133.634 | V | 4.198.000 | |
Ontwikkelingen | We zitten in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. In 2050 zijn we circulair, waarbij we de komende periode gaan werken aan het verminderen van restafval. Restafval is niet geschikt voor hergebruik, draagt niet bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen en wordt een steeds duurdere afvalfractie. In de 2e helft van 2022 zijn we gestart met gesprekken met Rova over het inzetten op schonere grondstofstromen. | ||||||
Risico's verbonden partij | Rova loopt financiële risico's, ondernemersrisico's en juridische risico's. Voor de beheersing van de risico's treft Rova verschillende maatregelen: monitoring van de budgetten, periodieke plannen opstellen, controles uitvoeren, waar mogelijk een verzekering afsluiten, een voorziening treffen en pas in het laatste stadium aanpassing van de tarieven. | ||||||
Risico's gemeente | Jaarlijkse renteopbrengst achtergestelde lening € 74.603. We schatten de kans laag in dat Rova de geldlening gaat aflossen. Er zijn daar geen signalen voor. De kapitaallasten van de lening bedragen € 18.651. De renteopbrengst minus de kapitaallasten is € 55.952. Een lage risicokans hierbij van 25% is dan € 13.988. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | Jaarlijks bestuurlijk overleg. Daarnaast is er ook tweemaal per jaar portefeuillehouders overleg en ambtelijk overleg over de ontwikkelingen. | ||||||
Verbonden partij | Vitens NV Zwolle | ||||||
Programma | 6. Economie | ||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,72%. Via het aandeelhouderschap hebben we stemrecht. De wethouder financiën vertegenwoordigt Raalte in de aandeelhoudersvergadering. | ||||||
Financieel belang | Raalte heeft een aandelenbezit van 41.696 stuks. Dit betreft een balanswaarde van € 10.210. Normaal gaan we uit van een jaarlijkse dividendopbrengst van € 100.000, maar er waren al signalen dat Vitens minder dividend zou uitkeren. Over 2020 is in 2021 helemaal geen dividend uitgekeerd (zie ontwikkelingen hieronder). Ook in 2022 is geen dividend ontvangen en op basis van het huidige dividendbeleid is het ook de verwachting dat er geen dividend wordt uitgekeerd. Hier is in de meerjarenraming (tot en met 2026) rekening gehouden. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 559.200.000 | 0 | 0 | |||
Vreemd vermogen | 1.340.100.000 | 0 | 0 | ||||
Fin. resultaat | V | 19.400.000 | V | 27.100.000 | V | 32.100.000 | |
Ontwikkelingen | Belangrijkste ambitie van Vitens voor de komende jaren is het voorzien van haar klanten in betrouwbaar drinkwater en het continueren van een financieel gezond bedrijf op lange termijn. Om dit te realiseren staat Vitens voor een grote investeringsopgave (investeringsbehoefte stijgt van € 245 mln. in 2023 naar € 425 in 2027). Door de lage WACC wordt de investeringsruimte obv het eigen vermogen beperkt (wordt komende jaren beter is de verwachting). Andere knelpunten in het realiseren van de investeringen ligt op het terrein van de vergunningsverlening (PFAS) en het kunnen beschikken over de benodigde uitvoeringscapaciteit en materialen. | ||||||
Risico's verbonden partij | In het jaarverslag 2021 heeft Vitens meerdere 'topbedrijfsrisico's' geïdentificeerd en beschreven, namelijk: Maakbaarheid van de infrastructuur, Cybersecurity, Fraude, Financierbaarheid, drukte in de ondergrond, adaptief vermogen en beschikbaarheid productiecapaciteit en bronnen. Op al deze bedrijfsrisico's heeft Vitens beheersingsmaatregelen genomen, welke geborgd zijn in de organisatie. | ||||||
Risico's gemeente | Door de ontwikkelingen binnen Vitens wordt het risicoprofiel anders. We gingen jaarlijks uit van een dividendopbrengst van ongeveer € 77.000 in de afgelopen jaren, maar over 2020 en 2021 is geen dividend ontvangen en ook voor de komende jaren is door bovenstaande ontwikkelingen de dividendverwachting bijgesteld naar € 0. Aangezien het risicobedrag altijd gerelateerd is aan de dividendopbrengsten is voor de jaarrekening 2022 geen risicobedrag opgenomen. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder. | ||||||
Verbonden partij | Wadinko NV Zwolle | ||||||
Programma | 6. Economie | ||||||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder met een belang van 3,77%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Wadinko via het stemrecht in de AVA. | ||||||
Financieel belang | Raalte heeft een aandelenbezit van 90 stuks tegen € 100 nominaal per stuk (balanswaarde dus € 9.000). In 2021 (over 2020) is er door Wadinko geen dividend uitgekeerd. De oorzaak is gelegen in de coronacrisis. Enkele partijen waarin geparticipeerd is hebben coronasteun (NOW) aangevraagd, waardoor het niet mogelijk was om dividend uit te keren. Ook over 2021 wordt er in 2022 geen dividend uitgekeerd om dezelfde reden. Aangezien Wadinko een hoog netto resultaat over 2022 behaald wordt in 2023 interim dividend uitgekeerd. Tezamen met het reguliere dividend wordt er over 2022 in 2023 een totaal dividend aan Raalte overgemaakt van € 96.065. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 74.000.000 | 0 | 0 | |||
Vreemd vermogen | 6.900.000 | 0 | 0 | ||||
Fin. resultaat | V | 8.651.000 | 0 | 0 | |||
Ontwikkelingen | Wadinko heeft al met al de coronacrisis goed doorstaan. In 2020 een 'klein' verlies van € 3,4 mln., maar daarna ging het snel weer de goede kant op. In 2021 werd weer een winst behaald van ruim € 8,5 mln. en ook in 2022 is het de verwachting dat deze lijn zich doortrekt. Grootste uitdaging voor de korte termijn is het gebrek aan belangrijke grondstoffen, de sterk opgelopen levertijden en de sterke prijsstijging. Ook de schaarste aan gekwalificeerd en ervaren personeel neemt toe. Vanuit Wadinko zal het accent de komende periode meer komen te liggen op innovatie en creativiteit en wellicht minder op groei voor de eerstkomende periode. Toch voorziet Wadinko dat 2022 een ruim positief resultaat zal opleveren gezien enige verwachte verkopen van participaties in de portefeuille. | ||||||
Risico's verbonden partij | Bij het beschikbaar stellen van risicokapitaal behoort het bewust aangaan van ondernemingsrisico’s. Dit is ook nauw verbonden met de opdracht, doelstellingen en activiteiten van Wadinko. Bij de participaties van Wadinko zijn de directies van de participaties primair verantwoordelijk voor een adequate beheersing van risico’s op strategisch, operationeel en financieel gebied. Wadinko houdt daar toezicht op, onder andere middels periodieke rapportages van de participaties. | ||||||
Risico's gemeente | Wadinko is een winstgevend bedrijf en kent in de basis een gezonde financiële positie. Het neemt bewust ondernemersrisico's door het beschikbaar stellen van risicokapitaal, maar dit risicokapitaal is inmiddels over zoveel verschillende bedrijven verspreid dat het concentratierisico voor een groot deel ondervangen is. De coronapandemie heeft uiteraard zijn impact op de risico's, maar de onderliggende waarden geven vooralsnog aan dat Wadinko een financieel stabiele organisatie is. Qua risico wordt normaal gesproken altijd uitgegaan van een percentage van de (begrote) dividenduitkering. Hoewel er in 2021 en 2022 in verband met de coronacrisis geen dividend is uitgekeerd, is dit vanaf 2023 wel weer het geval. Over 2022 wordt in 2023 namelijk extra dividend uitgekeerd. Als risico geldt 10% daling van de ‘normale’ dividendopbrengst (€ 45.000), zijnde € 4.500. Door het feit dat Wadinko goed door de coronacrisis is gekomen en de vooruitzichten goed zijn is de waarschijnlijkheid verlaagd naar laag, namelijk 25%. Dit in verband met de goede financiële positie van Wadinko. Daarmee komt het risico op € 1.125. Dit is een structureel risico. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie. | ||||||
Verbonden partij | Sportbedrijf Raalte | ||||||
Programma | 7. Sport, cultuur en maatschappelijk vastgoed | ||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente is aandeelhouder met een belang van 100%. | ||||||
Financieel belang | Het sportbedrijf ontvangt een jaarlijkse bijdrage van de gemeente voor de exploitatie van de sportaccommodaties. Voor voor 2022 was dit ongeveer € 1,6 mln. Dit is inclusief de huurprijsvergoeding (€ 530.000) die gelijk is aan de huursom. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 453.000 | 0 | 0 | |||
Vreemd vermogen | 2.646.000 | 0 | 0 | ||||
Fin. resultaat | V | 79.171 | 0 | N | 128.022 | ||
Ontwikkelingen | Het Sportbedrijf Raalte (SBR) heeft, net als in 2020 en 2021, ook in 2022 nog te maken gehad met corona. Door de SPUK IJZ regeling is het jaarresultaat in 2021 zelfs nog in de plus uitgekomen (ruim € 79.000), maar 2022 komt weer net in de min uit (ruim € 31.000, de prognose hiervan was € 116.000 negatief). Ook hiervoor geldt dat de SPUK IJZ uitkering het resultaat zodanig beïnvloedt, dat deze jaarresultaten niet vanuit een 'normale' exploitatie gerealiseerd worden. Omzet technisch loopt het allemaal behoorlijk voorspoedig, maar de kosten worden mede door de hoge inflatie wel nadrukkelijk hoger. En aangezien niet alle tarieven kostendekkend zijn (maatschappelijke tarieven), wordt in 2023 weer een negatief resultaat verwacht. Wel zal in 2023 nadrukkelijk naar de jaren 2024 en verder gekeken worden. De financiële prognoses vanuit het 'synarchis-rapport' lopen tot en met 2023, dus hier zal een actualisatie in moeten plaatsvinden. | ||||||
Risico's verbonden partij | In 2022 zal er een beperkt verlies geleden worden. Richting toekomst is het zaak om de financiële onderbouwing met name vanuit de maatschappelijke opdracht vorm te geven. Dit zal in 2023 zijn vorm moeten krijgen | ||||||
Risico's gemeente | Los van corona was het, op basis van het Synarchis-rapport, de verwachting dat het Sportbedrijf Raalte een sluitende exploitatie zou kunnen realiseren. Dit is voor 2022 niet gelukt, maar de reeds genoemde compensatieregelingen geven een behoorlijke verlichting. Voor 2022 werd weer een 'normaal' jaar verwacht, maar het begin van dit jaar stond weer in het teken van corona. Voor de risicobepaling wordt aansluiting gezocht bij de exploitatiebijdrage 2023. Dit is begroot op ongeveer € 1.600.000. Het risico wordt ingeschat op 10% (€ 160.000), waarbij we door de bovenstaande onzekerheid de kans in 2022 verhoogd hebben van laag naar gemiddeld, dus 50%. Dit vertalen we in een risicobedrag dat uitkomt op € 80.000. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | Borging in de organisatie van beoordeling (jaar)stukken. Dit vertaalt zich in veelvuldig ambtelijk en bestuurlijk overleg, waaronder de AvA. Daarnaast blijft de raad het (sport)beleid, zoals het maatschappelijk tarievenbeleid en de financiële kaders bepalen. | ||||||
Verbonden partij | Bank Nederlandse Gemeenten NV Den Haag | ||||||
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Bestuurlijk belang | Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,0465%. | ||||||
Financieel belang | Raalte heeft een aandelenbezit van 25.987 stuks tegen € 2,50 nominaal (balans 31-12-2020 € 64.968). Door de coronacrisis liep de BNG het risico om meer dan voorheen voorzieningen te treffen om vorderingen af te boeken, maar in de praktijk blijkt dit tot nog toe mee te vallen. Over 2021 bedraagt de dividenduitkering € 59.250, deze is in 2022 uitgekeerd. Voor 2022 was een dividend begroot van € 30.450. Dit is ook voor 2023 het begrote bedrag. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 5.062.000.000 | 0 | 0 | |||
Vreemd vermogen | 143.995.000.000 | 0 | 0 | ||||
Fin. resultaat | V | 236.000.000 | 0 | 0 | |||
Ontwikkelingen | Het eerste halfjaar van 2022 was turbulent. De impact van de Russische inval in Oekraïne en de nasleep van de COVID-19-pandemie hadden aanzienlijke economische gevolgen, die ook onze klanten raakten. Vanwege de hoge inflatie heeft de ECB haar monetaire beleid verkrapt en is sprake van substantieel hogere rentes. BNG Bank heeft ook in deze periode getoond een betrouwbare en duurzame partner te zijn van haar klanten in het publieke domein. Financieel staat BNG Bank er gezond voor. Ze hebben over het eerste halfjaar van 2022 een renteresultaat gerealiseerd van € 220 mln. en boekten over deze periode een nettowinst van € 206 mln. De voornaamste redenen voor de hogere nettowinst (eerste halfjaar 2021: € 187 mln.) is een daling van de kredietvoorzieningen en een hoger resultaat financiële transacties. | ||||||
Risico's verbonden partij | Na een wat onzekere periode tijdens de coronacrisis, zijn de resultaten goed en vertonen een stijgende lijn. Uitzettingen vinden met name plaats in overheidssfeer, waar de risico's beperkt zijn. | ||||||
Risico's gemeente | Voor de risicobepaling gaan we uit van een koppeling aan (het verwachte) dividend. Hierbij sluiten we aan bij de normale dividendverwachting (€ 30.450). Dit betekent een risico van 10% van de dividendopbrengst, zijnde € 3.045. De verwachte ontwikkelingen van het resultaat van de bank zijn mede door de coronacrisis enigszins onzeker geworden, maar de jaarcijfers over 2021 en de halfjaarcijfers 2022 geven weer een duidelijke verbetering. Daarom handhaven we de gemiddelde waarschijnlijkheid op 50% en komt het risico afgerond uit op € 1.523. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder. | ||||||
Verbonden partij | Enexis Holding 's Hertogenbosch | ||||||
Programma | 6. Economie | ||||||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder met een belang van 0,0432%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Enexis Holding via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. De wethouder van financiën vertegenwoordigt Raalte in de AVA. | ||||||
Financieel belang | Raalte bezit 64.662 aandelen en deze staan voor € 4.536 op de balans. In 2021 hebben we een dividend geraamd van € 45.000 en is € 32.504 over 2020 ontvangen terwijl in 2020 over 2019 nog € 45.321 is ontvangen. Voor de komende jaren gaan we uit van een dividendopbrengst van € 35.000. Dit sluit aan bij de dividendopbrengst die we in 2022 hebben ontvangen, namelijk €36.500. | ||||||
Financiële informatie | Rek. 2021 | Rek. 2022 | Begr. 2023 | ||||
verbonden partij | Eigen vermogen | 4.241.000.000 | 0 | 0 | |||
Vreemd vermogen | 5.154.000.000 | 0 | 0 | ||||
Fin. resultaat | V | 199.000.000 | 0 | 0 | |||
Ontwikkelingen | Gelet op informatie van Enexis zal ons aandelenpakket ongeveer € 1,9 mln. waard zijn. Het college hecht meer waarde aan een jaarlijks rendement dan aan eenmalige middelen en heeft daarom niet het voornemen de aandelen te verkopen. De nettowinst is in 2020 behoorlijk gedaald. Redenen hiervoor zijn de stijging van de inkoopkosten TenneT en een toename van de latente belastingverplichtingen van € 42 mln. vanwege het terugdraaien van een aangekondigde tariefverlaging van de vennootschapsbelasting per 2021. In 2021 is de nettowinst weer behoorlijk gestegen, namelijk naar € 199 mln. Financieel een prima ontwikkeling, maar is ook nodig om de uitdagingen met de noodzakelijke investeringen te kunnen realiseren. De rol van Enexis is bepalend voor tijdige realisatie van de energietransitie, Om deze transitie te realiseren moet Enexis van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht. Dit gaat logischerwijs gepaard met een forse investeringsdruk. | ||||||
Risico's verbonden partij | Enexis onderkent risico's op vele gebieden, zoals schaarste personeel, ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen, omvangrijke en langdurige onderbrekingen van de energievoorziening ten gevolge van natuurrampen, externe oorzaken of falende bedrijfsmiddelen/assets door onder andere natuurrampen, zoals overstromingen. Enexis actualiseert twee keer per jaar de risicoanalyse en in het verlengde daarvan worden beheersmaatregelen genomen (gecontinueerd). | ||||||
Risico's gemeente | Risico voor de gemeente zit in de afwaardering van de boekwaarde van de aandelen. Dit risico is zeer gering, gezien het feit dat Enexis een cruciale speler is in de energiemarkt en onder toezicht staat van de energiekamer. Conclusie: laag risico. Op basis hiervan stellen we het risico op € 3.500 (10% van de verwachte dividendopbrengst) met een lage waarschijnlijkheid van 25%. Daarmee komt het risico uit op € 875 structureel. | ||||||
Beheersmaatregelen gemeente | We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie. |