2.8.3 Wat hebben we ervoor gedaan en wat hebben we ermee bereikt?
1.1/ 1.5 Vanwege de druk op de capaciteit door corona zijn in 2021 niet alle werkzaamheden vanuit het Jaarplan afgerond of opgepakt. Daarom is besloten om geen Jaarplan 2022 op te stellen, maar het Jaarplan 2021 als uitgangspunt te nemen. Ook 2022 bleek door de oorlog in de Oekraïne en de boerenprotesten weer een bijzonder jaar. Het Jaarplan 2021 is inmiddels grotendeels uitgevoerd. op een aantal fysieke activiteiten (ontruimingsoefening en veiligheidsdag hulpdiensten) na. Wel is in samenwerking met politie en horecaondernemers, het convenant Veilig Uitgaan vastgesteld.
1.2 De reguliere samenwerking met politie is goed, zowel beleidsmatig als op uitvoeringsniveau. Wel merken we dat de capaciteit van politie onder druk staat door onder andere de inzet (ook vanuit het lokale team) bij de vele (landelijke) protesten en zij zich hierdoor meer focussen op hun kerntaken. Er is minder tijd voor preventieacties en aanwezigheid in de wijk. Daarnaast is het thema informatiedeling op persoonsniveau in toenemende mate onderwerp van gesprek tussen politie, openbaar ministerie en bevoegd gezag. Er zijn gesprekken gevoerd om ervoor te zorgen dat de toepassing van de privacywetgeving geen vertraging veroorzaakt in de (vroegtijdige) aanpak van onder andere openbare orde- en ondermijningscasuïstiek. Afgelopen jaar is onder andere bestuurlijk opgetreden tegen drugshandel en de aanwezigheid van (illegaal) vuurwerk. We geven hiermee het signaal af aan de dader dat ze in beeld zijn en dit soort zaken niet wordt getolereerd in de gemeente.
1.3 Via het Regionale Jaarplan Integrale Veiligheid zijn afspraken gemaakt tussen gemeenten, politie en het openbaar ministerie over een gezamenlijke aanpak van onder andere de thema's: zorg & veiligheid, Ondermijnende criminaliteit en digitale veiligheid. Door het verkrijgen van structurele versterkingsgelden zetten we in op een structurele functie van regionaal coördinator ondermijning. De lokale aanpak komt terug onder punt 1.7, 2.1 en 3.1.
1.4/ 5.1 Bestuurlijk wordt via de begrotingscyclus van de Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ) gestuurd op de uitwerking van de beleidsagenda. Een uitgebreide verantwoording volgt via de paragraaf verbonden partijen. De Veiligheidsregio heeft toegezegd, de zienswijze die de gemeenteraad heeft ingediend (zowel inhoudelijk als op proces) op de nieuwe Beleidsagenda 2023-2026 (incl. Dekkingsplan en Crisisplan) mee te nemen bij de uitwerking. De trainingen en oefeningen voor functionarissen in de crisisorganisatie, waaronder ook de nieuwe wethouders, hebben volgens plan plaatsgevonden. In 2022 is nauwe samenwerking geweest met de Veiligheidsregio rondom het organiseren van (crisisnood)opvang voor vluchtelingen. Specifiek is langdurige opvang geregeld voor Oekraïners en Crisisnoodopvang in de sporthal van Heeten.
1.6 Er blijkt op dit moment onvoldoende draagvlak onder de ondernemers in Heino om te komen tot een Keurmerk Veilig Ondernemen. Het bedrijventerrein en winkelgebied Raalte heeft opnieuw het KVO-certificaat voor vier jaar ontvangen. Het ter vaststelling aanbieden van de Integrale Veiligheidsstrategie 2023-2026 is vanwege capaciteitsknelpunten uitgesteld naar het voorjaar van 2023.
1.7 De eindrapportage City Deal is opgeleverd door NHL Stenden Hogeschool. Het rapport geeft bestuurders een handelingskaders in de aanpak van cybercrime en specifiek online ordeverstoringen. In april is een (regionale) themaweek digitale veiligheid georganiseerd. Als onderdeel hiervan heeft een voorlichting gericht op ouderen plaatsgevonden in het centrum van Heino. Het Mobiel Media Lab van politie was aanwezig en tientallen ouderen hebben zich in de bus laten voorlichten over online fraude. Ook is in het kader van bewustwording, gecommuniceerd over succesvol afgeronde meldingen van oplichting. De landelijke eenheid van politie heeft besloten een ANPR-camera te plaatsen in de gemeente langs de N35. Uitvoering wordt verwacht in 2023. De gereserveerde gemeentelijke middelen zijn daardoor overbodig geworden en bij de zomernota 2022 reeds teruggevloeid naar de algemene middelen.
1.8 Buurtbemiddeling is ook in 2022 doorgezet. Buurtbemiddeling is gestart met het creëren van meer bekendheid, zodat het aantal verwijzingen verder stijgt en er minder escalatie plaatsvindt. Het doorverwijzen naar Buurtbemiddeling en het adequaat oppakken van meldingen blijft een punt van aandacht. Het aantal afgeronde zaken met een positief resultaat is 69%. Hiermee is de doelstelling van behaald. Met Buurtbemiddeling zijn gesprekken gevoerd en worden afspraken gemaakt over verbetering.
2.1 De werkzaamheden vanuit het project Veilig Buitengebied gericht op ondermijning, zijn vanwege de coronamaatregelen begin 2022 en capaciteitsknelpunten opnieuw geprioriteerd. Besloten is de fysieke voorlichting aan ondernemers en inwoners van het buitengebied in 2023 op te pakken. Daarnaast zijn we aangesloten bij de online campagne vanuit Meld Misdaad Anoniem gericht op Vastgoedeigenaren, om de signalen van criminele activiteiten te herkennen en de meldingsbereidheid te vergroten. Vanuit het oogpunt van ondermijning is een integrale controle uitgevoerd met verschillende (opsporings)instanties, met als thema bedrijfsverzamelgebouwen. Er zijn geen bijzonderheden geconstateerd. De integrale controle blijft onderdeel uitmaken van de aanpak van ondermijning.
3.1 In 2022 is regionaal, de bestuurlijke agenda Zorg & Veiligheid vastgesteld. Hierin zijn afspraken gemaakt met onder andere zorgpartners om de totale keten te versterken. Voor het concreet maken van de agenda en voor de uitvoering van het jaarplan is capaciteit en zijn middelen beschikbaar. Daarnaast zijn met de jaaragenda Zorg en Veiligheid, subsidiegelden verkregen vanuit ZonMW waarvoor een agendaregisseur Zorg en Veiligheid geworven is. Het aantal overlastmeldingen door verwarde personen is het afgelopen jaar gestegen. Ze worden echter veroorzaakt door een klein aantal personen, die we samen met de zorgpartners de juiste hulp proberen te bieden. We kunnen stellen dat de samenwerking bij (complexe) zorg- en veiligheidscasuïstiek regionaal, maar ook lokaal goed georganiseerd is.
4.1 Het VTH-Uitvoeringsbeleid geeft het kader weer voor de wijze waarop handhaving in Raalte wordt uitgevoerd. Het uitgangspunt is risicogestuurde handhaving, maar ook oog voor signalen uit de samenleving hebben. Financiële gevolgen uit het VTH-Uitvoeringsbeleid zijn in de kadernota 2023 opgenomen. Om de resultaten van de inspanningen te meten is een monitoringssysteem opgezet dat gaandeweg wordt bijgeslepen. We merken dat de randvoorwaarden en kaders steeds helderder worden en komen nu in de fase dat het individuele gedrag van medewerkers meer aandacht vraagt.