Programma's

Programma 4: Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

2.4.7 Analyse verschillen

Verklaring verschil uitgaven en inkomsten

Bedragen in €

- is voordeel

Omschrijving verklaring

Verschil

Meerkosten corona Wmo zorgaanbieders

70.863

Minder kosten zorg- en hulpverlening

-71.264

Minder kosten vrijwilligersbeleid

-20.974

Minder kosten zelfstandig thuiswonen

-3.194

Minder kosten eerstelijnsloket Wmo en jeugd

-50.000

Minder kosten volksgezondheid

-57.357

Minder kosten CJG

-23.777

Meer doorberekening uren

80.576

Meer doorberekening van M8-kredieten t.l.v. de exploitatie

1.997

Overige verschillen

10.013

Totaal verschil

-63.117

Meerkosten corona zorgaanbieders (nadeel € 71.000)
Dit betreft meerkosten die gecontracteerde zorgaanbieders tot en met februari 2023 over 2022 kunnen indienen als gevolg van extra gemaakte kosten door corona. We hebben hiervoor een compensatie van € 40.000 van het rijk ontvangen via een ophoging van de algemene uitkering (zie programma 10).

Minderkosten zorg -en hulpverlening (voordeel € 71.000)
In 2022 is ten opzichte van het begrote bedrag van € 834.000 een bedrag van € 71.000 minder kosten gemaakt voor zorg- en hulpverlening. Op basis van de subsidievaststelling over 2021 is er in 2022 ruim € 61.000 teruggevorderd van de gesubsidieerde instellingen de Kern en Vluchtelingenwerk. Daarnaast zijn er wat overige verschillen.

Minderkosten vrijwilligersbeleid (voordeel € 21.000)
Er is minder dan begroot (€ 158.000) uitgegeven aan maatschappelijke stages en vrijwilligersondersteuning.

Minderkosten 1e lijnloket Wmo en jeugd (voordeel € 50.000)
In 2022 is ten opzichte van het begrote bedrag van € 812.000 een bedrag van € 50.000 minder kosten gemaakt voor 1e lijnloket Wmo en jeugd. Er is in 2022 € 50.000 aan het budget CJG toegevoegd voor de uitvoering van het projectplan gericht op de sociale en mentale weerbaarheid van jongeren. De uitvoering van dit projectplan zal in 2023 plaatsvinden. Daarom wordt voorgesteld om de € 50.000 over te hevelen naar 2023.

Minderkosten volksgezondheid (voordeel € 57.000)
Er is in 2022 geen bijdrage meer gevraagd voor de activiteiten in het kader van de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). Deze is in 2022 volledig door centrumgemeente Deventer gesubsidieerd. Daarnaast is er geen subsidie verstrekt om de collectieve preventie GGZ uit te voeren, omdat de doelgroep onvoldoende werd bereikt door de gesubsidieerde organisatie. Dit maakt dat er in 2022 € 57.000 minder kosten zijn gemaakt dan het begrote bedrag van € 1.441.000.

Minderkosten CJG-ondersteuning (voordeel € 24.000)
Er zijn in 2022 lagere algemene en ICT-kosten gemaakt dan begroot (€ 69.000). Daarnaast is er € 12k terugontvangen van Geboortezorg Salland op basis van de subsidievaststelling over 2021.

Meer doorberekening eenmalige investeringen

Maatregelen corona t.l.v. 2022

1.997

Totaal

1.997

Verschillen in de reservemutaties

Hogere stortingen in reserve sociaal domein

316.494

Hogere beschikking over reserve sociaal domein

-856.705

Doorschuiven kredieten/budgetten naar 2023:

* Transformatiebudget sociaal domein

1.435.927

* Koploperproject clientondersteuning

50.545

* Bijdrage vriendendienst aanpassing wachtlijst naar 2023

27.000

* Gezond in de stad

40.390

Totaal doorschuiven kredieten/budgetten naar 2023

1.553.862

Diversen

-8.100

Totaal

1.005.551

Reservemutaties
De resultaten van Wmo en jeugdzorg worden toegevoegd dan wel onttrokken aan de reserve Sociaal domein. In de paragraaf sociaal domein worden deze verder toegelicht.
Transformatiebudget sociaal domein: Er zijn in 2022 middelen ontvangen van Centrumgemeente Deventer vanwege de vrijval van het resultaat 2020/2021 beschermd wonen. In totaal is er € 1.257.000 ontvangen, waarbij conform regionaal besluit een bestedingsverplichting is ten behoeve van lokale transformatieopgaven, die een bijdrage leveren aan de vastgestelde regiovisie - en actieplan beschermd wonen. In totaal is er nog € 1.435.927 aan transformatiebudget sociaal domein beschikbaar. Voorgesteld wordt om deze middelen over te hevelen naar 2023 ten behoeve van de uitvoering van de transformatie binnen het sociaal domein.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2023 15:36:56 met de export van 06/26/2023 15:31:44