3.2.5 Beleid en kengetal risico's
In onderstaande tabel berekenen we de ratio weerstandsvermogen voor Raalte.
Bedragen in € | |
---|---|
Omschrijving | Bedrag |
Beschikbare weerstandscapaciteit: | |
Onbenutte belastingcapaciteit | 2.300.000 |
Algemene reserve grondexploitatie | 5.000.000 |
Reserve weerstandsvermogen | 5.904.373 |
af: claim kadernota 2020-2023 | -560.000 |
Onvoorzien | 90.000 |
Totaal | 12.734.373 |
Benodigde weerstandscapaciteit: | |
Risico's conform tabel | 3.022.752 |
Verhouding beschikbare weerstandscapaciteit / benodigde weerstandscapaciteit | 4,2 |
Om de ratio te classificeren maken we gebruik van de volgende waarderingstabel, zoals opgenomen in de beleidsnota reserves, voorzieningen en weerstandsvermogen.
Waardering | Ratio | Betekenis |
---|---|---|
A | > 2,0 | Uitstekend |
B | 1,4 - 2,0 | Ruim voldoende |
C | 1,0 - 1,4 | Voldoende |
D | 0,8 - 1,0 | Matig |
E | 0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
F | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
Toelichting weerstandsratio
Bij de begroting 2020 is afgesproken, dat het verantwoord was om de reserve weerstandsvermogen (stand per 1-1-2020) met € 2,24 mln. af te romen in de periode 2020-2023. Dit om in deze periode dekkingsmiddelen vrij te spelen voor (eenmalig) nieuw beleid. Dit is dus € 0,56 mln. per jaar, waardoor er eind 2022 nog een claim kadernota 2020-2023 resteert van € 0,56 mln. Bij de begroting 2022 is besloten om een gekoppelde reserve aan te maken ter grootte van € 3,155 mln. voor de Schoonhetenseweg. Deze gekoppelde reserve is reeds in mindering gebracht op bovenstaand weerstandsvermogen.
Dit alles resulteert in een weerstandsratio van 4,2. Dit is iets hoger dan bij de jaarrekening 2021 (4,0), maar ligt wel in het verlengde van elkaar. Het relatief kleine verschil wordt met name verklaard door het feit dat de risico's iets zijn afgenomen. Hiervan is de afname van het risico grondexploitatie (daalt van € 1,4 mln. naar € 811.000 de belangrijkste. De hoogte van het totale risicobedrag is een momentopname en kan door de jaren heen 'logischerwijs' fluctueren.
Bovenstaande resulteert in een bijzonder goede weerstandsratio. Deze is de afgelopen jaren met name toegenomen door een vermindering van de ingeschatte risico's. Dit blijven, zoals hierboven reeds aangegeven, momentopnames. Dit wordt versterkt door de huidige turbulente en onzekere tijd. Hier komt bij dat nog niet duidelijk is wat voor effect de verandering in opzet van de algemene uitkering vanuit het Rijk vanaf 2026 voor onze gemeentefinanciën heeft. Hierdoor is het beschikken over een goede weerstandsratio niet alleen prettig, maar ook noodzakelijk. De ontwikkelingen op het gebied van de algemene uitkering, alsook de risico's, zullen uiteraard nauwlettend gevolgd worden, maar gezien de onzekerheid hieromtrent is het afromen van de reserve op dit moment (nog) niet aan de orde.
Classificatie risico's en gevolgen
Tenslotte worden in de volgende tabel de beschreven risico's geclassificeerd naar kans en financieel gevolg. Er zijn drie categorieën waarschijnlijkheid (kans) benoemd met betrekking tot het zich voordoen van een risicovolle gebeurtenis: laag (25% kans), gemiddeld (50%) en hoog (75%). Daarnaast is het financiële gevolg van de risicovolle gebeurtenis geschat. Ook dit is in drie categorieën onderverdeeld: laag (tot € 100.000), midden (€ 100.000-€ 300.000) en hoog (> € 300.000). Deze grenzen sluiten aan bij hetgeen andere gemeenten ook gebruiken.
In deze tabel zijn de meest risicovolle onderwerpen met een groot financieel gevolg rechtsboven gesitueerd (rood). Van rechtsboven naar linksonder (groen) neemt voor de verschillende onderwerpen zowel de kans als het financieel gevolg van het risico steeds verder af.
Deze weergave is een momentopname. In de loop van de tijd kunnen de onderwerpen verschuiven naar een andere categorie. Deze manier van presenteren maakt monitoring in de tijd eenvoudiger.
Zoals hierboven aangegeven zijn de risico's ten opzichte van de jaarrekening 2021 (€ 3,2 mln.) afgenomen tot ruim € 3 mln. Belangrijkste redenen hiervan zijn de afgenomen risico's op de grondexploitatie. Verder is het risico op de 'Kwantitatieve en kwalitatieve personele bezetting en kwaliteit dienstverlening' in bedrag toegenomen. Dit heeft puur te maken met de stijgende loonsom binnen de gemeente.