2.9.3 Wat hebben we ervoor gedaan en wat hebben we ermee bereikt?
1.1 In het landelijke benchmarkingsonderzoek 'Waar Staat Je Gemeente' zijn inwoners gevraagd naar maatschappelijke thema's als het woon- en leefklimaat, de relatie burger-gemeente, de gemeentelijke dienstverlening en het thema zorg en welzijn. De uitkomsten van dit onderzoek zijn meegenomen in de ontwikkeling van de programma's.
Daarnaast heeft in 2022 de voorbereiding plaatsgevonden op het benchmarkingsonderzoek 'Waar Staat Je Gemeente' welke uitgevoerd wordt in 2023.
1.2 In 2022 konden we weer actiever naar de inwoners toe (de coronabeperkingen gaven in vorige jaren hier geen ruimte voor). Hierdoor konden we actief doorgaan met luisteren naar de vraag achter de vraag, meedenken hoe het wél kan. Zo zijn er in 2022 een aantal mooie projecten tot stand gekomen. Als gemeente hebben we meegedacht met de initiatiefnemers van bijvoorbeeld de wederopbouw van het dorpshuis in Liederholthuis, de renovatie van de stationsstraat en vernieuwing speeltuin in Raalte en de ‘Italia in pantaloni’ dorpsplein in Broekland. De ideeën uit het dorp waren leidend.
1.3 Het verder bouwen aan een communicatieve organisatie is een continu proces waarin participatie centraal staat en we ons blijven ontwikkelen.
1.4 In 2022 stond de samenwerking met de scholen in verband met corona op een laag pitje. In het voorjaar hebben geen debatten plaatsgevonden. Op 14 oktober 2022 vond het jaarlijkse 4 VWO-scholierendebat plaats in de Raadszaal. In oktober/november hebben 4 basisscholen deelgenomen aan het project Kindergemeenteraad met als afsluiting de Dag van de Kindergemeenteraad op 9 december 2022.
2.1 De organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen is goed verlopen. Er is lering getrokken uit voorgaande jaren, door deze verkiezingen te organiseren via een strakke projectmatige aanpak. Het verkiezingstraject is tijdig begonnen en doorlopen via centrale draaiboeken, onder leiding van een strakke centrale regie. Ook de betrokken medewerkers en vrijwilligers zijn goed voorbereid door het doorlopen van een onlinetraining. Het succes van het traject wordt bepaald door het bewaren van rust en overzicht, waardoor de organisatie niet voor verrassingen is komen te staan.
De ambtelijke organisatie heeft aan de nieuwe gemeenteraad een inwerkdocument aangeboden in de vorm van factsheets en een oplegger van de directie. Daarnaast is er tijdens een aantal rond de tafelbijeenkomsten een toelichting op inhoud geweest en is er een kennismakingsmiddag met de organisatie georganiseerd. De nieuwe wethouders zijn benoemd en het coalitieakkoord 'Versterken, verbinden en vernieuwen' is vastgesteld.
In 2022 is gestart met het opstellen van een raadstatuut en een verkenning op de raadsagenda.
2.2 In 2022 is vervolg gegeven aan het doel van de Wet elektronisch publiceren om inwoners voortaan online via een centraal platform te informeren. Dit doen we door bekendmakingen te publiceren in het elektronisch gemeenteblad en naast fysiek ook digitaal ter inzage te leggen. Dankzij het elektronisch publiceren kunnen inwoners bekendmakingen over hun buurt ontvangen via een e-mailservice op www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt.
Voor het openbaar maken van informatie zoals dat in de Wet open overheid en Archiefwet wordt voorgeschreven, is inhoudelijke samenwerking gezocht met Deventer en Olst-Wijhe (zie de openbaarheidsparagraaf onder de paragraaf Bedrijfsvoering).
2.3 Het ontwikkelen van een uitvoeringsprogramma vanuit de Roalter ambitie participatie heeft vertraging opgelopen omdat ambtenaren ingezet zijn om ontheemden uit Oekraïne op te vangen. In 2023 wordt alsnog de Roalter ambitie participatie en een uitvoeringsprogramma ontwikkeld.
2.4 We hebben het Digipanel onder andere voor verschillende uitvragen ingezet zoals Informatieboekje Eruit, afvalinzameling, het fietsplan, MOR; melding openbare ruimte en onderzoek naar Duurzaamheidskrant: GEWOON.
2.5 Door verschillende werkgroepen van 'Heeten Durft' zijn kansrijke ideeën (onder andere speelplek Johannalaan, digitaal dorpsplein) uitgewerkt. De door 'Heeten Durft' ingezette werkwijze en instrumenten voor het betrekken van inwoners worden ook ingezet voor het opstellen van een Dorps Ambitie Plan. Samen met de gemeente is gekeken waar de mogelijkheden liggen om te schuiven in de begroting.
3.1 We hebben de basis gelegd voor een digitale infrastructuur waarmee het mogelijk wordt tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Hierop kunnen we gericht doorontwikkelen zodat inwoners en ondernemers op termijn eenvoudig en op ieder moment digitaal zaken kunnen doen met de gemeente en via MijnRaalte de status van hun aanvraag kunnen inzien.
Daarnaast is ingezet op de verdere digitalisering van de dienstverlening. Zo zijn de eenmalige en waarderingssubsidies gedigitaliseerd, maar ook producten uit het sociaal domein zoals de individuele inkomenstoeslag levensonderhoud. We zijn van start gegaan met het experiment Digitaal Aanvragen Rijbewijs om het verlengen van een rijbewijs te vergemakkelijken. Bij nieuwe taken, zoals het verstrekken van de energietoeslag, zorgen we er voor dat dit meteen ook online aan te vragen is.
3.2 We volgen (landelijke) ontwikkelingen op het gebied van klantbehoefte en technologische vernieuwingen en vertalen dit naar de dienstverlening in Raalte. Zo is het aanvraagproces van een omgevingsvergunning in Raalte eenvoudiger geworden op basis van klantreizen die landelijk in het kader van de Omgevingswet zijn gemaakt. In Dimpact-verband volgen we de technologische ontwikkelingen en kijken we hoe we de technische mogelijkheden het beste kunnen inzetten, passend bij de situatie in Raalte.
We zijn op werkdagen overdag via livechat bereikbaar op alle pagina’s van de website. Het aantal vragen via de chatfunctie is 61% verhoogd ten opzichte van 2021. Aan de reacties die we krijgen is te zien dat livechat voldoet aan een behoefte van de inwoner. Hiermee is de chatfunctie uitgegroeid tot een aanvullend dienstverleningskanaal.
3.3 In 2021 is de klanttevredenheid gemeten van het telefonisch contact met de gemeente. Naar aanleiding hiervan is in 2022 een verbeteractie ingezet op het terugbellen van inwoners en ondernemers. Terugbelcontacten worden digitaal vastgelegd. Sindsdien zijn er minder retourtelefoontjes. Dit kunnen we vaststellen op basis van data uit vastlegging en telefooncentrale.
4.1 We namen actief deel in regionale en landelijke samenwerkingen om onze maatschappelijke opgaven te realiseren, zoals de Vereniging Nederlandse Gemeenten, Regio Zwolle, M50: netwerk voor middelgrote gemeenten en het Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) IJsselland. Deze netwerken en verenigingen helpen ons met de realisatie van onze doelstellingen gebied van kennisdeling, inspiratie en belangenbehartiging. Actief deelnemen en resultaten boeken betekent dat je als gemeente komt halen en brengen. Dit is de reden dat Raalte in 2022 een actieve rol pakte in de regio Zwolle en actief is in de Pijler Sociaal van het M50-netwerk. We leren via deze weg over successen van vergelijkbare gemeenten en weten gezamenlijk belangen te behartigen richting het Rijk op zowel ruimtelijke, als sociale thema's.